Věřím, že prakticky každý z nás zažil šéfa, který neměl schopnost lidi vést. Ve své praxi často poslouchám příběhy mých klientů, kteří jsou nešťastní v práci z velké části kvůli tomu, že se jim nedaří komunikovat s nadřízeným.
Místo zdravé motivace, komunikace a naslouchání přichází hrubé autoritativní jednání (“Uděláš to, jak jsem ti řekl”), demotivace ( “Když se ti Ti to nelíbí, najdi si jinou práci”) a ignorace osoby jako živého jedince (“Tvé problémy mě nezajímají, prostě dovolenou nedostaneš”).
Pokud vedete lidi, vím, že to není zcela jednoduchá práce. Na druhou stranu, když už to děláme, neustálé vzdělávání a posouvání se dále je na místě, souhlasíte? Uvádím v mém dnešním článku nejdůležitější dovednosti z oblasti vztahové inteligence, které byste měli jako leader mít.
Zdravé sebevědomí a pořádek ve vztazích
Mít vyrovnaný vztah k partnerovi, dětem, lidem kolem sebe. A primárně vztah k sobě. Když sobě nevěříte, neumíte projevit své emoce a ráno vstáváte s tím, že je život k ničemu, pro druhé moc velkým leaderem nebudete. Naučte se pracovat s vlastními emocemi, náladou a raději na sobě zapracujte s koučem nebo terapeutem. Nevyrovnaného a emotivního šéfa podřízení neradi následují. Kdo by také chtěl následovat trosku, že?
Naslouchání a schopnost přijmout řešení druhého
Když řídím, neznamená to, že všechno vím nejlépe. Zažila jsem mnoho vrcholových manažerů a vedoucích, kteří sice vyslechli jinou variantu řešení problému, vše si ale stejně udělali po svém a nebyli ochotni slevit ze svého. Přitom řešení jejich podřízených bylo mnohdy lepší, než to jejich. Pokud chcete být skutečný vedoucí, musíte dle mého názoru umět naslouchat názorům druhých, reálně vyhodnocovat řešení a nelpět na prosazení svého. Nejhoršími vedoucími jsou sebestřední egoisté, kteří si o sobě myslí, že ví vše nejlépe.
Schopnost odhadnout, kdy dávat cukr a kdy bič
Když se váš podřízený zrovna dohodl na rozvodu s nevěrnou manželkou a vy na něj budete tlačit s dokončením projektu, máte nulovou vztahovou inteligenci. Co mu dát výjimečně prostor a domluvit se lidsky na řešení a eventuelním posunutí termínu? Dobrý leader ví, jakým způsobem lidi kárat, kdy je kopnout do pozadí a kdy být naopak shovívavý.
Mít synchronní slova a skutky
Není nic horšího, než kázat vodu a pít víno. Já sama musím jít příkladem, tedy, pokud jsem kouč v oblasti zdraví, nemohu se cpát smažákem a zapíjet ho kolou. Pokud mé lidi učím dodržovat termíny, musím je dodržovat sama, není to tak? Pokud nemám synchronní to, co říkám a to, co dělám, lidé mě nebudou nikdy poslouchat ani mě následovat.
Další důležité dovednosti z oblasti vztahové inteligence:
- nemotám vztahy pracovní a osobní (mít poměr s podřízenou je vždy tak trochu nebezpečná záležitost pro každého vedoucího…)
- ovládání emocí ve vyhrocených situacích (nikdy nekřičím, nejsem sprostý…)
- respektuji druhého jako lidskou bytost a nepovyšuji se
- před problémy se nezavírám a komunikuji