Během své praxe jsem se potkala s velkým množstvím lidí, kteří pro svou práci přímo dýchali, avšak jejich zaměstnavatelé to neuměli pořádně ocenit. Jejich obrovské nasazení naopak nadřízení nebo majitelé firem zneužívali ve formě přesčasů (zadarmo) nebo přeúkolování (jeden člověk na třech pozicích).
Já osobně jsem, než jsem začala sama podnikat, byla jednou z takových lidí, kteří pro firmu udělali maximum, avšak odcházeli z ní znechucení s prakticky prázdnýma rukama. Svou pracovní hodnotu jsem si byla schopna uvědomit až ve vlastní firmě, protože se díky mé práci rozvinula. V dnešním článku bych vám chtěla ukázat, jak si zachovat onu pracovní hodnotu.
Vyjasněte si s nadřízeným vaši oblast působení
Již na samém začátku pracovního poměru byste si měli jasně vysvětlit, jakou práci ve firmě budete vykonávat a co je již mimo oblast vašeho působení. Správný vedoucí by to měl udělat sám (nastavit vaše pravomoci), avšak ne vždy se takto stává. Definujte si tedy společně, co spadá do vaší pracovní činnosti. Jakékoliv rozšíření v budoucnosti je potřeba zmínit hned na začátku, abyste s ním mohli počítat. Pokud jste již na bojišti a pracujete za tři osoby, budete si muset s vedoucím svou pozici vyjasnit tak i tak. Chtějte jasné stanovení a za práci navíc žádejte navýšení platu nebo jiné benefity. Pokud jste pro firmu cenní, jistě se dohodnete.
Stanovte si jasně své hranice
S vedoucími je to podobné jako s dětmi. Jednou jim povolíte a oni si to pamatují. Jak začnete jednou pracovat o víkendech a v tempu, které si určíte, stanovujete si svou počáteční normální příčku, ze které vám těžko půjde níže. Váš vedoucí si na ni totiž zvykne a to, že pracujete 12 hodin denně, mu jednoduše přijde normální. Neříkám, že není skvělé být pro práci nadšený, jen si dejte pozor, ať se nevydáte příliš.
Striktně dodržujte svá osobní pravidla
Chodíte ve středu cvičit a každý víkend jste na chalupě? A máte nyní chuť kvůli novému projektu všechny aktivity zrušit? To v žádném případě nedělejte! Nezapomeňte, že odpočívat potřebujete a když nebudete nyní, vaše zdraví vám jednoho dne vypoví službu. Dodržujte tedy striktně svůj osobní program, o kterém váš nadřízený i kolegové ví. Zajistíte si tak čas pro sebe a nenecháte se zcela pohltit korporací.
Nenechte se vysát do maxima
Velice často řeším v mé praxi takzvaný syndrom vyhoření. Ten nastává často z “ničeho nic” a neupozorňuje na sebe dopředu. Pokud se v práci dlouhodobě přepínáte a neumíte říci svému nadřízenému “dost”, může se stát, že do práce jednou nepřijdete vůbec. Dbejte tedy citlivě na první momenty, kdy se vaše tělo hlásí o odpočinek a ty respektujte. Uvědomte si, že ve firmě nejde primárně o vás, ale o zisk pro jinou osobu. Vy jste nástroj k tomu, jak zisk vytvořit a hlavně, jste nahraditelní! Nedávejte tedy ve svém životě na první místo cizí firmu místo vlastního zdraví.
Přečtěte si také Jak získat denně hodinu navíc